3ds Max: personalizowanie obszaru roboczego



Opublikowane: 14 Cze / 2019 Kategoria: 3ds Max, Tagi: , , ,

Przed Wami trzeci artykuł z cyklu, który pomoże Ci przygotować lepsze wizualizacje, które sprzedadzą Twój projekt! Z tego artykułu dowiesz się jak spersonalizować swój obszar roboczy w programie 3ds Max.


Personalizowanie obszaru roboczego w programie 3ds Max

Pracując w 3ds Max  musimy mieć na uwadze środowisko pracy. Im lepiej spersonalizujemy program do swoich potrzeb i umiejętności, tym szybciej wykonamy swoją pracę. Na co warto zwrócić uwagę i od czego zacząć?


Skróty klawiszowe w 3ds Max

Customize-> Customize User Interface->Keyboard

W tym oknie jesteśmy w stanie przypisać komendy do skrótów klawiszowych. Po wprowadzeniu zmian możemy zapisać ustawienia w pliku .kbdx, które możemy załadować na innym komputerze lub odtworzyć ustawienia w przypadku awarii 3ds Max’a.
1 skróty klawiszowe – 3ds Max


Skróty myszki w 3ds Max

2 skróty myszki w 3ds Max
Działa to bardzo podobnie do skrótów klawiaturowych, lecz mamy tylko standardowe opcje do wyboru Action- Shortcut.


Toolbars: 

3 Toolbars w 3dx Max.jpg
W tej zakładce jesteśmy w stanie utworzyć ikonę przypisaną do danego skryptu (poniżej) i przypiąć ją do 3ds Max’a. Po dodaniu przycisku i wybraniu prawego przycisku myszy jesteśmy w stanie zaprojektować lub wgrać własny przycisk, który ułatwia nam prace w viewporcie.


Zapisanie User Interface

4 user interface
Po wybraniu Customize jesteśmy w stanie zapisać wszystkie wprowadzone zmiany w interfejsie poprzez Save Custom UI Scheme, a odtworzyć ustawiania przez Load Custom UI Scheme.


Uruchomienie skryptu w 3ds Max

5 Uruchomienie skryptu
Po wybraniu w zakładce Scripting-> Run Script jesteśmy w stanie wgrać skrypt, który jesteśmy w stanie przypisać w Customize User Interface. Na tej samej zasadzie działa przerzucenie pliku .mzp do 3ds Max za pomocą „Przeciagnij i upuść”.



Skrypty 3ds Max

Nie ma mowy by normalnie pracować w 3ds max nie używając skryptów. Większość z nich jest darmowa, co nie zwiększa kosztów utrzymania studia.

5 najczęściej używanych skryptów do 3ds Maxa:

1. Relink Bitmaps

6 praca ze skryptami w 3ds Max
Najważniejszy skrypt to oczywiście Relink. Możemy zapisać ścieżki w których zapisujemy swoje tekstury, modele lub sceny i po wybraniu ich znaleźć proxy i obrazy na wszystkich dyskach.
➡️ www.scriptspot.com/3ds-max/scripts/relink-bitmaps


2. Copy & Paste

Dzięki temu skryptowi jesteśmy w stanie dodać do naszego interfejsu dwa przyciski „Kopiuj” oraz „Wklej”.

Pracując w scenie możemy otworzyć plik z modelem i po zaznaczeniu go w jednym oknie i naciśnięciu „Copy” możemy przejść do drugiego okna i bez problemu wkleić model naciskając „Paste”. Pozwala to zaoszczędzić ogromną ilość czasu.
➡️ www.scriptspot.com/3ds-max/scripts/copy-and-paste-objects


3. Pure Scene

7 Pure Scene 3ds max
Świetne narzędzie, które oczyszcza całą scenę z niepotrzebnych ścieżek, warstw, śmieci itp. elementów, które zwalniają naszą scenę.
➡️ www.scriptspot.com/3ds-max/scripts/cleaner

4. StrTools

8 StrTools 3ds max
Często irytujący problem to przemieszczający się pivot obrotu i przesunięcia w modelu. Dzięki Str_Tools po naciśnięciu jednego przycisku, jesteśmy w stanie ustawić go na samym środku. To jedna z licznych zastosowań skryptu. Wszystkie najczęściej używane modyfikatory i obiekty w jednym oknie.
➡️ www.scriptspot.com/3ds-max/scripts/strtools

5. Corona Converter

Na ogół kupując modele lub otrzymując je od klienta otrzymujemy plik do innego silnika niż ten, na którym pracujemy. Na pomoc przychodzą konwertery.

Możemy wybrać konwertowanie jakich elementów nas w danym momencie interesuje:

  • Wszystkie obiekty w scenie
  • Tylko materiały i mapy
  • Tylko światła
  • Materiały z wybranych obiektów
  • Wybrany materiał w edytorze materiałów

Wybrać jedną z wielu opcji i narzędzi zmieniając ustawienia materiałów.

9 corona converter 3ds max

Na koniec warto dodać, że każdy grafik potrzebuje innych skryptów  i innych ustawień programu. Każdy z nas pracuje inaczej i miał innego nauczyciela. Jedni potrzebują tygodnia na jeden render- inni trzy godziny. W momencie gdy nie spojrzysz ani razu na klawiaturę, będziesz robić wszystko automatycznie bez zastanawiania się, wykonasz wizualizacje w jeden dzień- będziesz wiedział, że czas poprosić o podwyżkę.

3ds max personalizacja środowiska pracy
 

Autor: Amadeusz Bożemski | Will Be Studio

 




Render farma
budowanie i zarządzanie
farmą renderującą

10 grudnia 2019 o godz. 10:00
Jeśli wykonujesz pracę, którą render farma
może znacznie przyspieszyć, zacznij od
podstaw z naszym webinarem.
Sprawdź w sklepie online >>>
close-link